Hartcoherentie

1Uit onderzoek blijkt dat het hart meer signalen aan het brein doorgeeft dan omgekeerd. Bij hartcoherentie proberen we hiervan gebruik te maken.

We gaan via een ademhalingsoefening het hartritme in die mate beïnvloeden dat het zich niet meer in een vecht–vluchtreactie bevindt, maar in een veilige modus.  Op dat moment communiceert het hart aan het brein dat alles veilig is en brengt het hart evenwicht in ons brein en zenuwstelsel!

Na de training ga je bewuster om met stress, je ziet sneller stresssituaties aankomen en in plaats van een impulsieve klassieke stressreactie (vechten – vluchten – verstarren) kan je beredeneerder reageren op stresssituaties.

Wanneer je toch stress hebt ervaren of overprikkeld bent, kom je sneller terug in balans door op je ademhaling te letten.

In welke mate je hart coherent is kan je meten met biofeedbackapparatuur. Tijdens de training meten we je hartritmevariatie (HRV) met de hulp van een oorsensor die we met de computer verbinden. Thuis kan je die ook meten met een app op je tablet of smartphone. Hoe hoger je HRV, hoe weerbaarder je bent om met stress om te gaan.

 

Peter Rosvelds

 

Wat zijn de effecten van hartcoherentietraining ?

 

  • Bevordering van rustgevoel en welbehagen
  • Verbetering van concentratie en focus
  • Verbetering van slaapkwaliteit
  • Verbetering van hyperventilatieklachten
  • Beheersing van angsten (angsten t.g.v. ziekten, faalangst, trauma’s, stress,… )
  • Verhoging van de veerkracht en beter herstelvermogen
  • Verandering van gedrag en denken in positieve zin
  • Bevordering van creatief denken
  • Bloeddrukregulerend, daling van hoge bloeddruk (stressgerelateerd)
  • Effect op hartritmestoornissen (stressgerelateerd)
  • Verhoging van weerstand tegen ziekten
  • Toename van performantie (het vermogen om veel en/of goed te presteren)
  • Regulering van het lichaamsgewicht (emo- eten)
  • ….

 

Waar vindt hartcoherentie zijn toepassing ?

 

  • Burn-out, CVS, stressgerelateerde klachten
  • Hyperventilatie
  • Omgaan met overprikkeling bij hoogsensitieve mensen
  • ‘Stress’ beroepen: onderwijzers, verpleegkundigen, artsen, politieagenten, managers, F16- piloten,…
  • De sportwereld (Barcelona,  Chelsea, topgolfers – scherpschutters,…)
  • Coaching in organisaties
  • Ziekteverzuim
  • Complementair en ondersteunend met geneeskundige of therapeutische behandelingen
  • …..